3. april 2014

Fjellduken varer ikke evig



Det er noen år siden jeg kjøpte Jerven Fjellduken Original, skogsmønster. Jeg har brukt den som hvilepose i regnvær, ekstra regnfrakk/poncho over meg og sekken i langvarig striregn - og bikkja har sovet i den både sommer og vinter. Nå synger den på siste verset. Belegget på innsiden smuldrer opp og faller av. Mulig den fortsatt er like vanntett, men den ser ferdig ut og jeg kommer til å erstatte den med noe nytt.

Jeg liker godt denne duken fordi den kan brukes til flere ting, kanskje mest fordi den kan fungere som ly i en nødsituasjon.  Egentlig er den, etter dagens vektstandarder,  litt for tung til å fortjene en plass i jakt- eller tursekken - men på grunn av alle bruksområdene får den være med på tur. Skulle ønske meg at den var anelsen større - mer egnet som tarp, og anelsen lettere. Det er brukt kraftige materialer i glidelåser, og kraftige maljer og skinnforsterkninger i hjørnene. Skinnet blir bløtt og tørker seint, men gjør at du kan stole på at festene holder hvis duken brukes som tarp i mye vind.  Utviklingen mot lettere materialer de senere årene gjør denne Fjellduken litt gammeldags. I størrelsen 1,48x2,96 burde den ikke veid mer enn 350-400 gram. Den veier ca 600 gram. På den annen side er den ganske grei å komprimere og stoffet tåler mye juling. Ikke sikkert lettere materialer er like solid. Volum er også viktig når jaktsekken skal pakken. Med diverse bikkjeutstyr, ammo etc. blir sekken fort full.

Det er 10-års garanti på duken og jeg har hatt den kortere tid enn det.  Husker ikke hvor jeg kjøpte den men skal høre med Jerven om garantien gjelder i dette tilfellet.



Noen små rifter har det også blitt, men det kan enkelt lappes.

Flere steder flasser alubelegget av på innsiden av duken



Sakset fra Jervens hjemmeside:
 http://www.jerven.no/fjellduken/fjellduken-original#&variation=192357

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar