13. august 2017

Med telt og fiskestang i Geitvassdalen, Hardangervidda sommeren 2017

Geitvassdalen. Kanskje viddas minst hemmelige gromplass for ørrettfiskere. Google navnet + fiske så skjønner du. Man må inn dit en eller annen gang i livet. Vi tok turen innover sommeren 2017 for å se å dette var like nærme paradiset som mange snakker om. Og joda. Vi fant kulpen vi, der solid ørrett nappet på hvert 3. kast.

En uke vandring i flotteste fjellterreng, med glitrende småvann på rekke og rad. Planlegge dagene sånn halveis, traske til det dukker opp et sted som man bare må slå leir fordi det er så vakkert. Morgenkaffen i soveposen med åpen duk for å nyte utsikten, se på vak og studere kart. Det er livet. I hvert fall for en som meg som elsker turlivets gleder. Og som glatt glemmer at det kan være langt å gå, at ryggen verker, at det er iskaldt på fingrene..

Vi pakket sekkene og kløven og satte kursen mot Hardangervidda øst og inn til Parkeringen på Synken som ligger ved sørenden av Mårvatn. Der ventet den lille kjappe båten som skulle ta oss inn til nordenden av vannet og turen skulle starte for alvor. Etter en kjapp omkledning til bar det innnover og slakt oppover langs T-merket sti mot Raudhellern. Midtveis oppi dalen ser vi to herlige vann blinke forlokkende mot oss, så vi skar av stien og ned til et av de der vi fant en flott plass for teltene i utoset.

Dagen etter våknet vi opp til strålende sol, blikkstille vann og fiskevak overalt. DA smaker morgenkaffen ekstra godt.

Bompenger innover mot Kalhovd

Det ble årskort på oss som ikke hadde mindre enn en 500 lapp

Etter en kjapp 600 kroners båttur fra Synken over Mårvatn, skiftet vi om utenfor Mårbu .

Etter en 3 timer slakt oppover er vi på ca 1150 meter og i typisk østviddeterreng. Vekslende vær underveis, og vind var det nok av.
Værmeldingen meldte alt mulig vær. Som vanlig. Erfaringen fra tidligere turer på østvidda er at det er kaldt, og at det ofte kommer skurer selv om det er meldt bra vær. I de høyereliggende områdene er det gjerne et par minusgrader noen netter.

To glade vandrere - JR og SR (Ivo som ikke rakk opp til denne selfien)

Første leir - våknet til strålende vær. Og kunne høre ørreten vake både i vannet og den lille bekken 4 meter frra teltet.

Frokost i blæsten. Aldri full sommer på vidda. De fleste nettene var det rundt 4-5 grader, kuldegrader en av de siste nettene på turen.

Noen ser kjedelig, ensformig landskap her. Vi ser fiskemuligheter overalt :-)

Det ser kaldt ut på disse bildene. Men det føltes ikke slik. Vindtette klær, lun hette, vannette hansker. Da kan det blåse og regne så mye det vil. Lunsjen smaker godt uansett.

Lunsj med hansker på. Det går det å.

Jeg kan ikke få fullrost Aarn-sekken. Dette er den 3. modellen jeg bruker på langtur: Effortless Rhytm, en 70 liter med 2 x 7,5 liters frontsekker.  Et ekstra rom nederst på sekken med egen åpning og vanntett innerpose viste seg å være gull verdt når vått telt skulle pakkes ned for dagen. Jeg droppet teltpakkeposen og bare stappet teltet inn i det rommet.

Kan ikke ha det stort bedre. Tenker gordonsetter Ivo.

Ganske nærme toppen av turglede.

Helinoxstolen er ganske enkelt ren luksus. Den veier mye mindre enn tilsvarende stoler.

En kaffekopp. Solen varmer. Og dagens etapppe planlegges. Morgenstund er gull i grunn...

Trackeren er på. Noen der hjemme følger med på hvor vi er.

2. leirplass. Forut er Geitvassdalen på tvers og vi leger teltene tett samen så det er mulig å prate sammen selv om det blåser og regner.

Hadde med satelitttracker som sender koordinatene og viser hvor vi er på et kart til venner og andre på SMS og epost via satelitter.  Den er både nyttig og viktig for sikkerheten. Om vi skulle få behov for det kan nødsignaler sendes med et trykk på SOSknappen - og redninssentral blir varslet med våre data om oss, og turen vi er på.

Rett i koppen ertesuppe. Har du gått langt nok, og fryst lenge nok smaker alt som er varmt skikkelig godt. Denne suppa også, faktisk.

Vi fisket dette vannet rundt, uten å få napp.

Guttaboys har samling i det største teltet.

Kuling og regn ute. Musikk og karttlesing i posen inne.

Splitter nytt Fjellreventelt. Genialt solotelt med mange muligheter.

Forteltet kan åpnes i 3 retninger, brukes som markise - eller rules helt bort så det blir som en huk - eller Hilleberg Unna-teltet jeg brukte på fjorårets turer. For å få bedre takhøyde presser jeg frontstengene litt sammen slik at bredde minsker og høyder øker.

Meget god Muslifrokost dette her. Søt og godt og store biter å tygge på.

Stolen var verdt hvert gram bæring, skal vi tro Daniel

Typsisk viddavær. Det blåser. Det er vindstille. Solen steker, Det pøsregner. Alt i løpet av en dag.

Strøm nok på tur. Prøvde ut en ny batteribank og et litt større panel fra Goal Zero. Fungerte ok. Kjapp lading - og panelet gav mye strøm

Pakket og klare for en tur ned i Geitvassdalen.

Bildet av denne retten ser ok ut.

Det gjør ikke den ferdige retten. Real Turmat skulle skamme seg.

Her var det mye fisk. Mer enn vi kunne ta opp. I løpet av en slik tur finner vi alltid et gullsted, der det er mulig å få fisk nærmest hele tiden. Dette var turens gullsted. Daniel var tidlig pån og dro opp det som ble dagens middag. Etter det ble det noen utsettinger før vi lot stedet hvile. Ingen grunn til å fiske mer enn det vi orker å spise. Dette er ikke turen for matauk.

Daniel hadde med seg telenors dekningskart for Vidda og fikk kontakt med omverdenen etter en langspurt opp lia til toppen. Etter noen minutter hørte vi to ørner som skrek og bar seg og sirklet rundt toppen. Det var nok et rede på den stupbratte baksiden.

Geitvassdalen. Fra Lågaros og ned til hengebrua og Skrykken. DNT stien er ganske trafikkert med fiskere og vanlige turfolk som går fra hytte til hytte. Vi tok noen dager høyere i terrenget og så ingen på to dager. Men nede i vassdraget, der er man ikke alene. Og dessverre det er spor etter tankeløse turfolk mange steder.

Letteste veien inn til Geitvassdalen er fra Mogen innerst på Møsvatn - eller som vår rute: Fra Mårbu og inn. Den turen tar vel en 5-6 timer lit avhengig av hvor lange pauser du unner deg. Vi valgte å bryte av DNT stien over toppen og dreie rett vestover og følge slepa et par kilometer slik at vi kom inn midt i Geitvassdalen, og ikke helt nederst som vi ville ha gjort om vi hadde fulgt T-stien mot Rauhellern.

Jeg tror det er mest folk nord i dette vassdraget. Vi møtte en turfamilie som fortalte at det lå 52 mennesker på Lågaros forrige natten. Det sier litt. Da er det mer en fullt - og ganske langt unna det vi ønsker oss av en tur på vidda.

Denne primusen er dyr. Men den bruker utrolig lite gass og den er den eneste brenneren jeg har testet, brukes på superlav syurke slik at egg osv ikke brenner seg i panna. I løpet av en uke klarte vi ikke å bruke opp en vanlig 230 grams gassboks, til tross for at vi gasset oss i kaffe, varm lunsj og middag hver eneste dag.

Go`stolen ble montert og demontert opptil flere ganger pr dag. Denne modellen av liggeunderlag er også isolert og det merkes mot kald bakke.

Når bikkja koser seg - koser vi oss. Gordonsetter Ivo elsker å kløve og jobbe, og bo i telt. Hver gang siste plugg er satt i og jeg åpner teltet - smetter han inn og finner seg en pass i et hjørne.

Nybegynnerfeil siste natten: Stengte lufteluka på kvelden fordi det kom en byge og kraftig vind. Så glemte jeg å åpne den igjen. Resultatat ble klissvåt innerduk flere stder. Og den er ikke lett å få tørr igjen på tur. Der fikk jeg en påminnelse om hvor viktig det er å ha et godt fjelltelt, det vil si et telt med store og mange ventilasjonsmuligheter. Det har alle de nye Fjellreventeltene.

Disse bildene sier vel det meste.

Nest siste nedpakking og vi har tenkt å vende nesa hjemover - det vil si sørover mot Mårbu.

Aarn Efforless Rhytm er en god sekk. Utvendig rom nederst ble brukt til vått telt og våte klær.

Det ble et skikkelig drittvært denne nest siste dagen. Mye regn og vind. Planen var å ligge i telt i nærheten av båten tilbake til Synken - men mens regnværet vkste i styrke vokste også ideen om å ta siste natten på Mår Fjellstua frem.

Omtrent her bestemte vi oss. Vi går for Mårbu Fjellstue. Selv om det ga 2-3 timer ekstra  distanse i dag.

Vi fikk plass på Mårbu! Det ble akkurat tid til 15 minutter under dyna, en dusj og to pils før vi satte oss til middagsbordet og senere avsluttet kvelden i peisestua. Avslutningen på denne turen kunne vel ikke bli stort bedre.

Ivo likte godt å komme i hus, han også.

Å få skiftet til tørt - gjør noe med humøret.

Ute plasker det ned. Gjør ingen verdens ting akkurat nå.

Ovnsbakt torsk med bacon, pinjekjerner, søtpotetpuré, snittbønner. Fantastisk godt. Smakte som Boknafisk sa yrksfiskeren Rolf fra Troms som vi ble kjent med på Mårbu.

Det samme skjer alltid mot slutten av disse turene. Oppe i hodet surrer planene om neste tur - og innen jeg når tilbake til bilen er det allerede ganske klart hvor og når det blir tur neste sommer. For tur blir det. Med telt og fiskestang.

-----

Vil du lese mer om teltet vi brukte? Her er en artikkel jeg skrev på SQOOP.no: https://sqoop.no/solotelt-for-deg-som-liker-a-breie-deg/

Liste over noe av utstyret vi brukte på denne turen

Gjør oppmerksom på at jeg eier SQOOP.no som det linkes til

Ønsker du å kjøpe noe av dette eller annet utstyr eller klær som egner seg for slike turer, så ring meg gjerne på telefon 913 50 244 (Tommy)

Telt: Fjällräven Abisko Lite 3 (blått) + Hilleberg Soulo /rødtSekk: Aarn ryggsekk m/frontsekker Effortless Rhythm + Expedition regularhttps://sqoop.no/produkt/aarn-ryggsekk-effortless-rhythm-89/Sekk 2: Norrøna Recon Pack m/Aarn frontsekk "SQOOP Universal"
Sovepose: Mammut Kompakt Down 3-seasonSovepose 2: Mammut Sphere Down 3 seasonLiggeunderlag: Sea to Summit UltraLight Isolert (orangeLiggeunderlag 2Sea to Summit Comfort light Isolert (grønt) Pute: Sea to Summit Premium 79 gramUltralett beskyttelse/isolasjon ekstra underlag: Sqoop 6mm

Leirstol 1: Sea to Summit Air ChairLeirstol 2: Helinox Chair One

Stekespade: Jetboil (ubrukelig - smelter) velg heller denne: i Tre
Gass: Coleman Performance 240 gram
Drikkebeholder: Ultralett GSIStekepanne: Jetboil

Turmat: Frysetørket Real, Adventure Food frokost og middag, TreknEat, Mountain House
Krydderflaske ultralight Nalgene:  0,250ml melkehvit m/skrukork

Fjellsko: Scarpa GTX
Hatt: Stetson
Turdress: Fjällräven Lappland Hybrid jakke og bukse
Mellomlag: Fjällräven Abisko Trail Fleece med hette, Flame Orange og Svart.

Batteribank: Goal Zero Sherpa 50
Hansker med membran: Sealskinz Sport
Sokker med membran: Sealskinz medium lengde, medium høyde
Regndress: Bergans Superlett med Dermizaxmembran
Dunjakke: Superlett Tracker (kan bestilles på SQOOP)
Balaclava: Fjällrävens Keb
Vindtett lue med klaffer: Fjällräven Singi

Er du interessert i å skaffe deg noe av dette eller tilsvarende utstyr kan du registrere deg her for å få tilsendt nyhetsbrev og tilbud fra SQOOP outdoor.