11. mai 2014

Ultimate turbilen til salgs: Land Rover Defender 130 DCHCPU (SOLGT)

Den som kjenner Defendern vet hva jeg snakker om: Dette er den perfekte bilen for turer litt uttaskjærs både sommer og vinter.  Digre dekk, lang akselavstand, stor bakkeklaring og enorm laste- og trekkevne. Denne tåler å bli brukt. "DCHCPU" står for "Doble Cabin High Capasity Pick Up" - dette er en såkalt Crewcab/dobbeltcabiner med lasteplan. Det vil si 5-seters personbil med plan i tillegg. Jeg har utstyrt min med en Williams aluminiumscanopy på lasteplanet. Den er vanntett og låsbar. Innvendig lengde er 170 cm og ca 190cm  diagonalt hvis man ønsker å overnatte baki der.  I tillegg har jeg montert en full-lengde Patriot takgrind i aluminium.  Der er det plass til mye på langtur.  Jeg pleier å ha taktelt, sykler, en stige og alukasser med pikk-pakk.


Nå skal denne bilen selges i løpet av året.  Den har gått 162.000 km. Ta kontakt hvis du er interessert.

Her er mer informasjon og flere bilder: (Oppdatert med flere interiørbilder 12. mai)

Bilen har to batterier, start og forbruk. Det er lagt opp flere nye strømkurser til bla. 12-voltsutttak på planet med stor kapasitet, samt 12 til 220-volts omformer i kupéen, ryggekamera og ekstra ryggelys. Det ligger klart strømforsyning til flere ekstralys på taket.

Den er nylig understellsbehandlet hos Funderud antirust. Sommerdekk på stålfelger og vinterpiggdekk på alufelg. Bilen har noen av av Defenders typiske svakheter -  litt dårlig støydemping fra motoren, fuktig gulvmatte foran ved regn, noe rust på dører, "rennende øyne"/rustdannelse i hengslene. Jeg har skiftet ut hengsler og tatt alle de mer alvorlige Defender-lytene som feks. FuelPressure-regulator og ECU-matte.

TD5 motoren i denne bruker 1 liter diesel på mila. Mer offroad, og noe mindre på landeveien. Selv om den ikke er bygd for fart vil jeg si at den trives best i mellom 80 og 100 km/t noe som er nok for mitt behov. Det finnes dekk som gir mindre støy enn de jeg har på nå. Men det blir et kompromiss: Jeg vil gjerne ha noe som tåler en røff skogsbilvei med spisse steiner, røtter osv. og som fungerer på landeveien.

For en fersk Landrover-eier er en gledelig overraskelse at du blir med i verdens beste forum - et nettsamfunn der du får råd og gir råd om hvordan du kan fikse og oppgradere doningen. Akkurat denne Defender-modellen er det ikke så mange av i Norge, men en gjeng eupropeiske 130-eiere har samlet seg i denne FB-gruppa.

Kan du tenke deg denne bilen håper jeg du tar kontakt nå. Enten du er Landrover-entusiast fra før eller du kan tenke deg en slik bil uten å vite noe særlig om LandRover.  Du som vet mye fra før vet hva du skal se etter. Du som vet lite skal få vite hva du skal se etter. For meg er det viktig at denne bilen kommer til et nytt godt hjem.







Ny styredemper, stag, hanefot og foringer.
TD5 med Webastovarmer. Nye kjøleslanger og dieseltrykkregulator.



Bakrommet er for tiden enkelt innredet med plass til sykler, pulk ol til venstre. Til høyre er det hundebur på toppen med en uttrekkbar kryssfinerplate som bunn i høyre del. Den er for å få enkelt tak i bagasjen som pakkes innover i underetasjen. Det er lagt opp flere strømkurser til bakrommet, bla en 12 volts utgang for større belastning - som feks fryser, luftkompressor ol. Det er lys i taket og i underkant av høyre del. Dette opplegget er mer praktisk enn det er pent. Det er enkelt å demontere og lage en annen innredning. Det holder seg overraskende kjølig i bakrommet selv på varme sommerdager. Antagelig reflekterer aluminiumen mye av solvarmen.  










Det er lagt opp flere ekstrakurser fra forbruksbatteriet - og det ligger 4 stk klare til evt takpunkter som feks lys på takgrinden i front eller strømuttak og lys til takteltet når det er i bruk.


Smartlader/relé for doble batterier "BEP Marine voltage sensitive relay". Forbruk tømmer forbruksbatteriet og sørger for at det er guffe igjen på startbatteriet. Ved lading fylles startbatteriet først, deretter forbruksbatteriet. Dette opplegget er samme som finnes på båter. Utstyret er også kjøpt i en båtbutikk. Bildet viser en bryter som koblet forbruksbatteriet av og på. 


Det vil aldri bli gromlyd fra stereoen i en Defender. Motorstøy og vindsus tar knekken på ett hvert forsøk. Men jeg har skiftet ut originale høyttalere med noen kraftigere. Det hjelpet litt. 


Innertaket sagger bak. Bakre del av innertaket har sluppet festet og skal limes - eller skiftes. 


12 voltsuttak som tåler kraftig belastning er montert ved baksetene.

Understellsbehandlet mai 2014
Flere ekstra strømkurser lagt opp fra forbruksbatteri
Forbruk og start med smartlader
Løkken, Danmark
Et sted i Hedmark
Danmark
God plass, vekt ikke noen utfordring. Her fra en Norgesferie til bla. Lofoten.



Taktelt er luksus!

Henningsvær

Trøndelag



Røros












Kvitteringer på det meste. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar