15. oktober 2015

Selges: Eiendom med jaktrett på småvilt og bjørn i Dalarne


(21/9-17) Har ny fastighet med jaktrett i Besparingen til salgs
For noen år siden solgte jeg en fastighet i samme område til en jaktkamerat (Terje Holmberg, Asker, Norge). Han har bygget seg hytte i Jämtland og får ikke brukt terrenget i Särna like mye som før. Han er nå interessert i å selge hvis prisen er riktig.

Det er snakk om en liten tomt på et par mål for hytte/småhusbebyggelse som ligger i Särnaheden, inn en grusvei fra hovedveien mellom Särna og Idre. Jaktretten gjelder i Särna-Idre Besparingsskog, som beskrevet under. For meg har dette først og fremst vært et bra skogsfuglterreng. Det finnes rype og annet småvilt også, men det er skogsfugljakt som er min lidenskap.

Pris
Åpen for prisforslag og senere bud basert på en kjøpeavtale.

Kjenner du noen som kan være seriøst interessert i å kjøpe en slik jaktrett kan jeg kontaktes på telefon +47 913 50 244 for mer informasjon om området, pris osv.



Teksten under i grått er informasjon om en annen eiendom i samme område jeg solgte i oktober 2015.  Jaktretten som nå selges er i Särna-Idre Besparingsskog som er beskrevet nedenfor.

(Oktober 2015) Jeg jakter så mye jeg bare kan, men rekker ikke å bruke alle terrengene så mye som jeg skulle ønske. Har en skogteig på 55 mål i Särna som gir jaktrett både i besparingen og VVO´et. Det blir vel til sammen nærmere 800.000 mål. Jeg har vært der hver høst og vinter de siste 7 årene og jaktet skogsfugl og rype med hund, og jeg tenkte kunnskap om bra plasser kunne følge med på kjøpet til en eventuelt ny eier. 

Det vil ikke bli lagt ut informasjon om bud eller salgssum her.

Jaktretten
Det er ikke fritt kortsalg, man må ha adresse Särna eller være grunneier på eiendom med jaktrett for å få jakte her. Det er eieren av eiendommen som har jaktretten. Kan etter avtale overlates til barn/foreldre.

Jakträtt inom Särna-Idre besparingsskog ca 45 000 ha.

  • 1 st jakträtt småvilt + 1 gjestejeger (2 gevær)
  • 1 st jakträtt älg
  • Björnjakt  - Björnjakt får ske i enlighet med naturvårdsverket och länsstyrelsens bestämmelse


Jakträtt inom Särna viltvårdsområde ca 34 000 ha



  • 1 st jakträtt småvilt + 4 gjestejegere (5 gevær)
  • 1 st jakträtt älg
  • Jakt på björn och lo ska bedrivas som områdesjakt enligt tabell.

Björnjakt i enlighet med naturvårdsverket och länsstyrelsens bestämmelser.


Jaktbare arter
Det er mulig å jakte småvilt, elg (må ha plass i et lokalt elglag) bjørn (må ha skyteprøve), gaupe og ulv (etter fastsatte, lokale bestemmelser til enhver tid). Skuddpremie på noen arter.

Ulvesituasjon
Det er ulverevir i tilgrensende områder mot Lillhärdal og Fulufjället, men det har ikke blitt tatt hunder her. Elgjegere i området snakket mye om ulv for 3-4 år siden, men situasjonen har normalisert seg og man er ikke så opptatt av ulven lenger.  Områdene er store og vide, og selv har vi aldri sett ulv her.

Eiendommen
Dette er en liten skog på 55 mål, antagelig uten særlig verdi. Det er mulig å sette opp en jaktbu/hytte der iflg kommunen. Ligger bra til ganske høyt i terrenget, ca 500 meter fra skogbilvei av god standard.

Overnatting
Jeg har avtale med en Särnabo og leier et lite hus med det meste av fasciliteter på døgnbasis når jeg jakter i området. Det finnes også campingplass med hytter, nærme butikk, bensinstasjon og Pizzeria med "stor stärk" til after-hunt i perfekt gåavstand til hyttene.

Overtagelse:
Det er en liten papirmølle som skal til for eierskifte, men jeg har gjort dette et par ganger tidligere og vet at det tar 2-3 måneder. Skal du ha glede av neste års jakt må ting være på plass før ca 1. mars 2016.

Lokalkunnskap
Skal du jakte fugl er kanskje det viktigste du får med deg her kunnskap om biotoper, gode og dårlige områder osv. Det er digre områder med mye å velge mellom. Jeg har jaktet mye her men det er fortsatt store deler av terrenget jeg aldri har rukket å teste ut. 800.000 mål. Det er svært.

Informasjonen her
Ta dette som innledende informasjon og ikke et eiendomsprospekt. Opplysninger om jakten med henvisning til hvor oppdatert og gjeldede regler finnes blir skrevet inn i en kjøpeavtale. Jeg bruker ikke megler på dette.

Pris
Åpen for prisforslag og senere bud basert på en kjøpeavtale.

Kjenner du noen som kan være seriøst interessert kan jeg kontaktes på telefon 91350244 for mer informasjon om området, pris osv. 

---------------------------------

Mer informasjon, pris og bud:

Kjenner du til området og hva en slik eiendom med jaktrett innebærer, så ring meg gjerne og kom med et prisforslag hvis du er interessert.

Til deg som er interessert men ikke vet noe om hva en slik jaktrett innebærer eller normalt koster: Jeg kan ikke legge ut mye detalj-informasjon om selve jakten her. Det er informasjon du som interessent og kjøper skal få, men som jeg ikke ønsker å publisere av respekt for de som jakter i området. Derfor vil jeg at du som er seriøst vurderer å kjøpe deg jaktrett tar kontakt med meg på telefon.

(Rekker dessverre ikke å svare på anonyme tekstmeldinger eller FB-meldinger av typen "Pris?", "Bonitet?", "Bytte med fiskebåt?", "Hvordan er bestanden?" , "Hvor er bildet av GPSen tatt?" :-)


Joda, det finnes fugl



Fine områder for toppjakt

Rype finnes, men det er først og fremst skogsfugl vi jakter på. 

Enkelte år er det mye orrer som viser seg frem i januar. Og da selvfølgelig oftest ulovlig nærme veien. 

Vi elsker å jakt gammalskog, og det finner du her også.


Vi husker vel best de vi ikke får - men det er til tider bra med storfugl . Når du vet hvor du skal lete.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar