24. september 2015

Ryper i lufta: Ble det treff her?

Altså, jeg er kanskje en av landets dårligste rypeskyttere (kalles ikke Tiurfot for ingenting) selv med 25 års erfaring. Spesielt ille er det når det er åpent og flatt, og det går opp et stort kull. Da skyter jeg gjerne to tette skudd så kjapt at rypene ikke har rukket å få beina opp fra bakken.

Jeg kan jo dette godt i teorien: Gamlegutta sa at man tidlig i sesongen skal ta av lua og hilse til rypene som letter før man skyter. Nettopp for få dem lenger unna på passende skuddhold. Men, jeg er vel miljøskadd etter 10 år med skogsfugljakt der kjappe skudd er en nødvendighet, og skjønner ikke hva som har skjedd før kruttrøyken river i nesa og steggen tar en ekstra æresrunde med hånlatter for liksom å gni det inn...

Forrige helg fant vi bra med fugl i fjellet. Men sjekk dette bildet: Ble det treff her? Hva tror du?



(Fører du musepekeren pent over bildet får du svaret. Akkurat :-)
Fungerer bare på desktopversjon - ikke på mobiltelefon.

--------------------------------------------------------------------------------

Her kan du se hvordan det gikk:



# 1 faller






# 2 faller 

NB! Dette er tatt med GoPro og ekstrem vidvinkel. Avstanden mellom meg og rypene er 35 meter og mellom rypene og hunden ca 15 meter. Det ser skummelt ut på bildet, men det var altså ikke det.


Reklame:
>> Sjekk ut de nye jaktproppene som demper skuddlyd men slipper vanlig lydnivå gjennom

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar