4. september 2015

Tålmodighet ga uttelling på årets første skogsfugljakt


(August 2015) Mens mange jegere gav opp, fortsatte vi og fant etter hvert vi store kull med orrfugl og storfugl. Det var spesielt varmt og det har vært litt panikkstemning i Norge på grunn av elendige takseringsresultater. Men, man skal ikke tro alt man leser. Og det som sitter inne får ingen ting. Så vi tok turen til skogs da mange dro hjem.


Ikke godt å si hva det skyldes, men mange av de jeg kjenner som jakter fugl i skogen meldte om elendig vitring og lite fugl. Jeg var på vei sørover fra Lappland og hadde planlagt noen dager litt lenger sør. Der møtte jeg jegere på vei hjem som kune fortelle om fugletomt terreng og elendige forhold for hundene.

Jaja, tenkte jeg, da er det bare å senke skuldrene og ta noen turer for turens skyld. Først dag fant vi ingen kull, bare enkeltfugl, så ingen skudd ble løsnet. Dagen etter var det fortsatt tørt men vi fant flere kull og alle dystre spådommer ble gjort til skamme.

Det ble to lange dager med mange fuglearbeider på Ivo - og flotte naturopplevelser for meg.


Veldig godt fornøyd med jaktsekken min. Luftingen mot ryggen er gull verdt, spesielt på varme jaktdager.


Traktekaffen er snart klar. Turfilteret veier noen få gram og får plass i buen på undersiden av gassboksen.







Pause i lyngen med bål. Mmmmmm :-)



Stand


Stand


Måtte kjøpe nye jaktstøvler i den lokale Jaktia-butikken. Disse så bra ut og kostet en del. Men de er helt ubrukelige. Skinnet lukter våt kamel og trekker vann uansett hvordan jeg impregnerer dem. Ankelen får liten støtte. Jeg nevner ikke navn....



Jaktproppene er fast inventar i sekken nå. Jeg bruker dem hele dagen og de har erstattet mine kostbare elektroniske Resound propper. I tett skog setter jeg på filterlokket som gjør at de demper 24 dB. Da hører jeg litt dårligere, men ved skudd synes jeg lyden er for høy med filterlokket ute.





Joda, her er det fugl. I år også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar