31. august 2015

Erfaring med Surefire EP3 hørselvern på 1-ukes rype- og skogsfugljakt


Jeg har noen år brukt aktive propper fra Hørselaben på fuglejakt. De har fungert OK, men gnager litt over tid og forrige år falt jeg for fristelsen og tok ut den ene under jakt for å høre bedre, spesielt i skogen. Resultatet ble noen skudd som gav summetone og en påminnelse om at hørselen må beskyttes.

Så kom jeg over disse proppene fra Surefire som demper skadelige lyder men slipper vanlig lydnivå gjennom. Etter å ha testet de på skytebanen og et par dagers jakt tok jeg de med på en ukes tur for å se om de holder mål. 
Her er mine erfaringer, kort oppsummert:



  • Meget behagelige på gjennom hele dagen
  • Fungerer perfekt på rypejakt, de demper bra og jeg hører godt nok det som skjer rundt meg. 
  • Demping. I tett skog opplevde jeg at en av proppene (med løsnet filterpropp for å kunne høre mest mulig) dempet skuddlyden litt for dårlig, så jeg måtte endre rutine og gå med filterproppene inne i tett skog. I åpent terreng fungerer de bra med begge filterproppene ute, synes jeg. 
  • Det virker som om proppen med doble flenser som sitter i øregangen sklir litt ut etter en tid, og at jeg nå og da må trykke proppen lenger inn. Dette er vel individuelt, og jeg opplever ikke det som et problem. Får jeg tid før skudd er det fort gjort å dytte de litt lenger inn.
  • Nakkesnoren er nyttig og virker kraftig nok. Den er laget i en gummiblanding som er myk, men det gjør også at den kan sitte litt fast mot en svett nakke. Hvis snoren ikke er sånn noenlunde midtstilt kan jeg oppleve at det napper i en av proppene når jeg vrir hodet. Ikke noe stort problem, jeg ble vant til å dra litt i snoren nå og da.
  • Nakkesnoren krasjer litt med GPSen min, som jeg har montert høyt på venstre skulderstropp på jaktsekken. Det vil si jeg hekter GPS-antenna i nakkesnoren. Snoren tåler det fint og proppene blir sittende fast. Jeg kan jo alltids ta av nakkesnoren men kjenner jeg meg rett kommer jeg til å miste en propp før eller siden. Så jeg får heller prøve å senke GPSen litt.
  • Holdbarhet da? Produsenten opplyser at de skal holde en jaktsesong. Jeg er usikker på hva som kan gå i stykker på disse, men antar at noen av plast/gummidelene kan bli stive hvis de blir liggedne i solen eller utsettes på kjemikalier av noe slag. 
  • Prisen er hyggelig lav og jeg kunne fått 20 par Surefire for samme pris som jeg gav for mine aktive propper.

Min konklusjon er at dette er en bra løsning for jakt der man ønsker å høre samtidig som skuddlyden dempes. Jeg tror ikke de er gode nok som eneste hørselvern på en skytebane. kanskje på haglebanen, men på riflebanen vil jeg fortsette å benytte propper under et par skikkelige klokker. 


For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg er tilknyttet SQOOP som selger disse proppene gjennom nettbutikken SQOOP.no. Det er også mulig å få kjøpt proppene andre steder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar