17. september 2015

Rypejakt i Norge høsten 2015 - lite fugl og mye naturopplevelse



Rapportene fra årets rypetellinger har vært dårlige for store deler av landet med unntak av Finnmark. Det skulle vise seg å skyldes en del feilrapportering, for mange steder var det likevel bra med fugl. Dessverre var det lite fugl der jeg pleier å jakte så vi felte bare et par tre fugl fra kull med grei størrelse.




Tidlig opp og ikke gråte. NRK radio: Sær, klassisk musikk er ikke det beste å våkne til. Det må sterk kaffe til også.


10. september. En magisk dato.


Klar for første slipp


Det ble varmt utover den første jaktdagen. Kjekt å med to hunder som bytter på. Disse to er født på samme dag samme år. Den ene på Romerrike (Zorro) den andre (Ivo) rett sør for Kiruna.


Det er noen vann vi ikke klarer å gå forbi uten å ta et bilde. Dette er ett av dem.


"Ære greit at jeg stikker nå eller?"




Pause ved et fjellvann. Godt med noe varmt i kroppen etter en drøy formiddag.


Tester nyvinningen Mikrobål som enten kan fyres med en pasta som følger med i pakken, eller kvist og kvast. Veier ingenting og tar ikke noe plass i sekken. Smart liten sak dette.


Opp fra fjellskogen til rypeterrenget. Kjenner det i beina nå.


Der var jammen det vannet igjen. Vi tar et bilde.




Mikrobålet/turovnen fungerer fint med kvist også



Langt over tregrensa fant vi denne kalven. Eller rettere sagt Ivo fant den. Han tok stand oppe i fjellsiden, jeg småløper oppover, går forsiktig opp til han der han står. Idet jeg skal be han ta opp fugl, reiser en elg seg opp fra en liten myr med noen granbusker rundt. Vi blir vel like overrasket alle tre. Jeg holder igjen Ivo, elgen spurter noen hundre meter før den stanser og ser seg tilbake. Jeg hilser til hatten og takker for et flott møte. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar