23. mai 2014

Ny turbil - i en helt annen klasse

Det er vanskelig å matche Defenderen i sjarm og kjøreegenskaper utenfor allfarvei. Følelsen av å alltid komme frem overalt, uansett føre er god å ha i bånn. Men utenfor Defendern har livet gått videre og behovene endret seg. Når jeg nå skulle velge turbil var det et valg i andre enden av skalaen med lite følelser og mye fornuft.
Behovet er en turbil som er god å kjøre på langtur, bruker lite drivstoff, god plass til bikkja og pikkpakk, røft lasterom som tåler å bli brukt,  det holder med 2 seter, jeg bør ha et merkeverksted i nærheten, et OK bilmerke og til slutt - bilen skal ikke være helt gakkgakk å se på. Valget falt på denne lille tassen.


Det finnes lengre utgaver, det finnes større brødre osv, men jeg holdt meg i skinnet og valgte denne. Så får vi se da hvordan overgangen blir fra Defenderens "friskluftventilasjon" til dennes AC-anlegg, fra Deffens fuktige inneklima til tørt og godt, fra 90 decibel til 50 decibel....



Dette må vel sies å være en videreføring av prosessen jeg har hatt med å bytte ut turutstyr med lettere varianter. Det startet med tursekken, soveposen, liggeunderlaget og teltet. Nå også turbilen. Der sparte jeg inn rundt 1.000 kg - og mange gram utslipp pr år.

Sånn. Da har jeg rettferdiggjort bilbyttet for meg selv.

Fra visse vinkler ser den ikke så verst ut, men den er et stykke unna lekker. Nye Caddy III fase 2. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar