14. april 2014

Orrfuglleik med småfeige kamphaner

Det er nomalt litt for tidlig for det helt store spillet på våre trakter, men vi tok sjansen siden vinteren har vært fraværende i år og det er sommerstemning i skogen allerede. Det var lite spor etter folk på denne plassen. Etter et par timer foran bålet tok vi tidlig kvelden i hvert vårt telt (hhv Ringstind Superlight 1-2 og Terra Nova Laser Photon 1). Klokken 0507 kom orrfuglene seilende...

Det var ikke så mange denne gangen - jeg så bare 4 men hørte noen flere. Vi var litt uheldige for en av de første fuglene som kom satte seg i en furu rett over teltene. Etter en halvtimes tid avslørte den oss - antagelig på grunn av lyd fra et av teltene. Den varslet de andre kamphanene og feide over myra lett kaklende omtrent som ei orrhøne. Det tok da en stund før de kom tilbake men det ble aldri veldig intenst. Virket som småfeige kamphaner der de stod på hver sin tue og ussjet til hverandre med god avstand mellom. Mulig sevja må stige ytterligere og testosteronet bygges opp før vi får se skikkelig action på myrene.

Men som alltid, når man først kommer seg ut: Dette ble en herlig tur. Både for to- og firbeinte.

Forsøker å få ned vekta på pakningen. Men siden vi må ha med drikkevann havner sekken på nærmere 10 kg.

Bikkja bærer sitt og jeg bærer mitt

Mitt blå Ringstind (979 gram) og kompisens grønne Lazer Photon (720 gram)
Akkurat plass til en 55 lites tursekk i "forteltet"

Akkurat plass til krydrede lammepølser i ego-panna
Da tar vi kvelden.

Etter å ha sneket opp glidelåsen i teltet hadde vi denne utsikten til spillplassen.

Nattefrost. Var vel et par kuldegrader.

Bål må til.

Tre-trinns frokost: Kokekaffe, bacon, så egg. Prøver å klare meg med ett gassbluss.