21. april 2014

Turhåndkle - like bra med frotté?

Når det kommer noe nytt må det prøves, og jeg skaffet meg noen av de første mikrofiberklut-variantene som kom. Ikke spesielt billig, men de var lettere enn vanlig frottehåndkle og de tok mindre plass i sekken.

Var vel noe slik jeg resonnerte, selv om det var en logisk brist der;  Jeg pleier sjelden å ha med håndkle og har aldri savnet det heller.  Etter kattevask har det funket med lufttørking eller å bruke en flik av et plagg.  Men, men - kanskje jeg hadde savnet det. Uten å vite det. Så det måtte prøves.



Vannavvisende. En vits.
De to første variantene jeg kjøpte virket ikke.  De var vannavvisende og trakk ikke vann. Er det noe et håndkle skal gjøre så er det akkurat det.  Som å tørke seg med en nylonskjorte. De kunne til nød funke som klut etter å ha blitt dyppet våte i vann. Kanskje også ok til å pusse vinduer med. Vet ikke, men de havnet raskt i hyllen for feilkjøp.

Som en svamp. Fungerer bra.




Her om dagen kom jeg over et nytt turhåndkle som faktisk fungerer.
Det er også mikrofiber men mye grovere enn de jeg hadde prøvd tidligere. Denne typen fungerer bra, suger til seg vann som en svamp, tørke rask, kan vris opp og fungerer som klut. XXL selger den som fiske-håndkle.


Men det som slår meg er at dette håndkleet ikke er langt unna  et vanlig frottéhåndkle. Frem og tilbake er like langt, men i rettferdighetens navn: Frottévarianten anno 2014 er hakket bedre - det suger til seg vann og skitt og tørker raskere. Og det er jo noe å ta med seg. Kanskje det får en plass i sekken på neste tur, eller baggen på neste hyttetur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar