13. november 2014

Lavlandstrening med jaktfølelse



Vi var muligens heldige denne dagen, for spreke fasaner satte hundene på prøve og rapphønsene trykket som orrfugler tredje uke i august. Det gav oss mer enn 20 gode situasjoner med ro i oppflukt og skudd. Pluss noen rufsete, uavklarte med blindstander og fugl som løp unna. Det er i følge kjentmannen ikke alltid fuglene oppfører seg slik her, og det er ikke hverdagskost for oss å få så god uttelling - selv på en veldig god dag i skogen eller fjellet.

Jeg gikk sammen med Karl som har kullsøsteren til Ivo og Karls kompis som har en Breton på 4 år. Det var overskyet vær, rundt 7 varmegrader og vått i terrenget. Vi gikk på stubb, i bekkefar og skog. Søsknene Patjanens Ivo og Fina gikk i samslipp omtrent hele dagen, og Bretonen som ikke var fast i standen fikk være med når svarthundene hadde funnet fugl. Det ble mange gode situasjoner i alle typer terreng - og dressuren satt som ett skudd. Vi hadde vel én ettergang på en av hundene i løpet av alle situasjonene. Det er vi godt fornøyde med.

Selv bør jeg jobbe med å dempe meg når fuglen går. Jeg roper fortsatt sitt så høyt at alle hunder i nærheten og budeia på nabogården setter seg. Ivo har jo skjønt det nå og jeg må gå over til å korrigere hvis han ikke setter seg.

Dette var virkelig en perfekt dag med gode hunder, samarbeidsvillig fugl, hyggelig selskap og nydelig lunsj med røding fra Vilhelmina. 

Da er vi i gang, svarthundene fra Patjanens gikk sammen hele dagen.



Stand på fasan
Stand på fasan. RIOS. Perfekt. Da tar vi lunsj.

Bretonen ble drillet i apport mellom slagene




Bretonen ledes inn i godlukten
Stand på rapphøns. Rundt 30 fugler i flokken, Mye godlukt her. Ikke lett å velge én fugl å stå på---
Det finnes ikke vill fasan på disse breddegrader, så det må oppdrett til.  Men fasanene vi traff på oppførte seg som tiur. De ville nødig trykke hvis de ikke måtte, men hundene fikk taket på det og presenterte de fleste fasanene vi fant for skudd.
Vi lader opp til siste sletta før vi er tilbake ved bilen. 

3 kommentarer:

  1. Hei.

    Jeg ser at du bor i Ski og lurer på følgende:

    - Hvor er det du trener skogsfugl? I Østmarka er det jo en del ulv. Er det andre steder i Ski og omegn som er brukbare?
    - Hva med lavland? Er det noen steder å trene på fasaner og rapphøns i nærheten?

    Mvh, Øystein

    SvarSlett
  2. Hei Øystein, jeg har vært mange steder i Ski og har funnet fugl i de fleste skogsområdene, både nord og øst for Ski. Jeg har mine favorittområder der det er lite folk og et stykke til bilvei. Et tips er å dra til Nordmarka. Det er jo ikke spesielt langt å kjøre dit, og der har du mange innfartsmuligheter, du kan sykle deg godt inn i terrenget unna folk, og du kan få lange fine dager ok ok med fugl.

    Når det gjelder rapphøns og fasan reiser jeg helst til Sverige, men du har muligheter også i vestfold (Vestfold fuglehundklubb) og oppover mot Minnesund (Romerike fuglehundklubb). Jeg velger Sverige fordi fuglen alltid er meget sprek og oppfører seg som vill fugl. Det liker både bikkja og jeg best :-)

    SvarSlett
  3. Takk for tipset! Det setter jeg stor pris på.

    SvarSlett