7. januar 2015

Termos eller primus på vinterjakt?

Klar for toppjakt. Bikkja er med deler av dagen. Ofte finner vi like mye (eller lite) fugl i dokk.

Det er mye som skal ha plass i jaktsekken på vinterjakt så jeg må prioritere. Av bikkjeutstyr må jeg i tillegg til det vanlige ha med varmedekken, hvilepose, potesokker - og vann. Det siste er spesielt viktig. Ivo drikker bra mellom hvert slipp og om vinteren er vannbehovet større enn om høsten. Vet jeg at det finnes åpent vann på turen er det ikke noe problem, men på en typisk toppjakttur i Sverige i januar er det som regel sprengkaldt og snø og is som gjelder.  Da er spørsmålet hva som lønner seg: Varmt vann på termoser, litt til varm drikke til meg og resten til å spe ut med snø til bikkja - eller primus, kjele og fuelflaske.


Plassmessig går det greit med begge løsningene. Vekten bør jeg regne på. Når det gjelder komfort så kan vann på termoser være en fordel når det er veldig kaldt og lite fristende med lengre pauser.  I januar med 20 minus blir både bikkja og jeg kalde hvis vi setter oss ned. Bål da sjelden mulig på grunn av store snømengder og mye jobb med graving. Disse dagene er også veldig korte, ofte forsvinner skytelyset rett etter klokken 15 (i Jämtland) så det frister ikke å bruke 1-2 timer på en pause i terrenget.
  • Varmt vann på termoser
    • Jeg trenger 2 liter til én dag. Det betyr ca 3,2 kg inkl. 2 termoser. 
  • Primus og fuel
    • Jeg trenger 0,5 liter fuel til én dag. Med en Omnifuelbrenner, fuelflaske, kjele (optimus crux med varmeveksler), vannflaske til varmt vann (evt liten termos) utgjør det 0,6+0,5+0,2+0,3+0,3= 1,9 kg
Konklusjonen er at det lønner seg for meg å ta med primusen hvis det ikke er for kaldt til å ta pauser. Når jeg først velger denne løsningen kan jeg også nyte godt av rykende varm drikke også på slutten av dagen, og jeg kan lage varm mat hvis jeg ønsker det. 

Denne våren lanserer Primus en vintergass. (2015) Hvis det fungerer og vil jeg spare 0,75 kg i forhold til primusløsningen med fuelflaske og relativt tung brenner.

Omnifuelen til høyre bruker jeg på bensin om vinteren. Om sommeren er det for tiden Optimus Crux på gass som gjelder.

Dagene er korte januar og den lave solen varmer bare så vidt det er.
Det er dette jeg leter etter på toppjakt i januar: Orrhane. Eller enda bedre en svensk Tjädertupp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar