8. september 2014

Varmer opp til rypejakta i Norge - bare dager igjen nå

Tok en tur til fjells denne siste helgen før jakta starter i Norge 10. september. Det var flotte forhold med passe temperatur, overskyet og litt vått i vegetasjonen. Vi benyttet sjansen til å taksere deler av jaktterrenget. Etter snart 25 års jakt i de samme områdene vet jeg ganske presist hvor fuglene kan ligge.  Det er alltid spennende å se hvordan klekkinga har gått. Jeg har opplevd en jevn nedadgående trend i rypebestanden siden jeg startet å jakte. De siste 10 årene har dårlige år avløst enda dårligere år og jeg har skutt lite. Dette året har vi et bra oppsving på kullstørrelsen. Jeg traff på minst 3 rypekull på hhv 8-10-10 innenfor 1 kvadratkilometer. Det er ikke så galt.

Denne helgen hadde vi mange komplette arbeider på rype, pluss noen blindstander som han fant ut av selv.  Det mangler litt finish på dressuren - Ivo går etter en 10 meter før fornuften seirer over følelsene.




Dressuren sklir gjerne ut i løpet av jakta. Under Sverigejakta for en uke siden hadde jeg nok med å skyte og får da ikke korrigert bikkja raskt nok. Da får han sine 10 meter etter før jeg stopper han. Og jeg vet det blir ikke noe særlig bedre etter Norgesjakta som starter om to dager.

Alltid noe ekstra godt med i sekken når fruen er med. Denne gang fyllte Tortilla-lefser med Snøfrisk avec. Nam nam.

Mye forskjellig vær på denne tiden av året. Tåke er det enest som kan ødelegge. Denne helgen var væren helt topp.

På vei opp i fjellet. Passerer 1200 meter her.

Godlukt var det mye av.

Alltid hyggelig å ha med fruene på tur.
Full fart fra start. 15 km/t den første halve mila. Det sier meg at det ikke har vært fuglekontakt i løpet av den tiden .-)


Fornøyd - og spent etter å ha fått lov til å ta opp et rypekull.

Hønsehauken på full fart etter en av rypene vi nettopp har tatt opp. 
Tid for utelunsj: Det blir Thai Red Currysuppe, rundstykker, Tortillas og traktekaffe.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar