18. september 2014

Erfaringer med Resound elektroniske ørepropper (oppdatert oktober 2016)

Har brukt disse i 2 år  på jakt og skytebane året rundt. Dette er spesialtilpassede propper med 4 programmer for skogsjakt, skogsjakt med jaktradio, skytebane og fjelljakt med jaktradio. De fjerner alt over 80 dB og forsterker 30 dB hvis det er ønskelig. Bare å vri opp volumknappen.  Jeg kjøpte de fordi jeg har fått påvist en liten hørselskade på høyre øre som følge av x antall hundre hagleskudd uten hørselsbeskyttelse. Ikke smart, men slik var det i mange år. Ikke så farlig de første årene kanskje - for vi fant lite fugl og det var derfor langt mellom smellene. Men så ble vi mer effektive og dro til områder med mer fugl. Da ble det gjerne 15-20 smell hver dag og da baller det på seg. Øresusen har kommet snikende og jeg har derfor gjort forsøk på å beskytte hørselen, men det har funket dårlig. Inntil  for to år siden, da jeg bestemte meg for at hørselen skal beskyttes - uansett.


Jeg har tidligere forsøkt med vanlige skumpropper, men det tar for lang tid å få på plass i en fuglesituasjon. Det er også uaktuelt å gå med det hele tiden, i hvert fall på skogsfugljakt da hørselen kanskje er viktigere enn synet. Jeg har prøvd ørepropper som henger i snor rundt halsen og jeg har prøvd propper som sitter på en bøyle. Skulle tro at det er enkelt å vippe de på plass i en fuglesituasjon, men i praksis glemmer jeg det i kampens hete.

Så når elektroniske propper kom på markedet mente jeg tiden var inne til å gjøre noe. Proppene jeg kjøpte er altfor dyre. Selv om det var halv pris gjennom NJFF.  Det er lett så se at dette er propper ment for et helt annet marked. Hudfargede propper er ikke noe pluss snarere tvert i mot. I tillegg er boksen de kommer i veldig lite praktisk. Innholdet faller ut så fort du åpner lokket og boksen ikke holdes vannrett.

Men, men. Jeg tok nå turen til et hørelab, tok avstøping og noen uker senere kom et par tilpassede propper seilende inn i postkassa. Jeg fikk kjapt problemer med den ene - det var konstant støy som når TVen står og bruser. Returnerte proppene og leverandøren fikset feilen og jeg fikk snart noen som var ok.

Kort oppsummert er dette mine erfaringer så langt:

  • Litt fiklete å bytte batterier og batterislissen er meget spinkel og vil vel etter hvert ryke 
  • Jeg har opplevd at elektronikken lever sitt eget liv, det piper, den skifter program osv. uten at jeg rører noe. 
  • Batteritiden er ok . jeg skifter 1 gang i løpet av en ukes jakt. Da står de på hele dagen på jakt og jeg slår de av under pauser og om kvelden.
  • Jeg har blitt en merkbart dårligere skogsfugljeger fordi jeg ikke hører fugl som letter på samme måte som før. Fått en del tyn fra jaktkompiser fordi jeg ikke henger med i situasjonene eller tar feil av retninger.
  • En "artig" bivirkning er at noen lyder høres veldig sterkt og man skvetter til. Det kan være en kvist som knekker, jaktkompisen hoster osv. Det virker som noen frekvenser slår inn for fullt.
  • Det positive er at jeg faktisk kan gå med disse en hel dag uten at det er for ubehagelig og smellene fra hagla eller rifla dempes slik de skal.
  • Det er et kompromiss dette - det går ut over jaktkvaliteten men det beskytter hørselen.
  • De siste jaktturene i skog har jeg gått med 1 propp - den høyre der det smeller mest. Det er vel kanskje bare halvbra men jeg opplever at det ikke ødelegger noe for jaktopplevelsen og kvaliteten på det jeg driver med.
  • Prisen jeg betaler for å være tidlig ut og kjøpe nye produkter er at jeg får barnesykdommene med på kjøpet. Det har kommet flere slike løsninger på markedet, og de er muligens bedre - men jeg akter ikke å kjøpe noe nytt før de jeg har tar kvelden. 
(Mai 2015 - en oppdatering): Det har kommet noen nye passive propper på markedet som har omtrent samme spesifikasjoner som de aktive - bortsett fra at de ikke forsterker lyden. De er sikkert heller ikke perfekte - men de koster latterlige 229 kroner og er veldig behagelige på. Mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. De blir med på jakt denne sesongen. Rapport kommer.
Proppene heter Surefire og selges bl. a. her.

(August 2015) Test av passive propper på en ukes fuglejakt i skog og fjell

(Oktober 2016) En erfaring det tok noen år å finne ut av: Jeg har egentlig ikke tenkt så nøye over hvor lenge jeg synes slike propper skal vare - men de koster såpass mye at jeg tenkte vel at de bør vare så til de går i stykker en eller annen gang. Vet ikke ,5 år kanskje. De koster jo en del, så 1000 kroner året bør være max.  Jeg har ikke klart å ødelegge proppene, men de passer ikke lenger! Ørenes brusk og underhudsfett kan endres i voksen alder og de formstøpte proppene passet de ørene jeg hadde for 5 år siden. Det startet med at proppene begynte å gnage litt. Så ble det verre og så sluttet jeg å bruke dem fordi de ble ubehagelige etter noen timer. De er jo harde og må sitte 100% men det gjør de altså ikke lenger. DET tenkte jeg ikke på når jeg kjøpte dem. 


3 kommentarer:

  1. Takk for erfaringsrapporten. Så disse funker bedre enn standar el. hørselvern?

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener du elektroniske aktive øreklokker? Jeg har forsøkt med vanlige øreklokker men det blir for varmt og klamt å gå med, så det har aldri vært aktuelt å kjøpe el. øreklokker. Slik jeg jakter må jeg ha hørselsvernet på hele tiden. For andre som spaserer opp til hunden i stand et par ganger om dagen fungerer vil jeg tro det fungerer fint med elektroniske øreklokker like bra som el propper.

      Slett
    2. Tenkte på el-klokker ja. Ikke bikkje selv så blir for det meste støkkjakt. Ikke ideelt med klokker da, så kunne vært artig å testet resound eller tilsvarende.

      Slett