25. september 2014

Hjortelusflua - innpåsliten rakker som klekker nå


Jeg oppdaget den for noen år siden, på treningstur i Follo-marka der jeg bor. Det kravlet i hodebunnen og det var vrient å få løs de små krypene som klamret seg fast. Det var ikke stort verre enn mygg. Den gang. Men nå har det tatt seg kraftig opp i antall og etter å ha lest om dette blodtørstige insektet har jeg min fulle hyre med å plukke de av etter hvert som de kommer seilende ned fra busker og trær.


Etter hva jeg har lest er dette et forholdsvis nytt fenomen som sprer seg oppover fra østfoldtraktene. Den klekker i september/oktober og er da på jakt etter et hjortedyr som den kan slå seg ned på, suge blod, parre seg og leve livet i pelsen.  I utgangspunktet er den ikke så kresen så prøver seg gjerne på mennesker og bikkjer også.

På en normal ettermiddagstur på et par timer plukker jeg vel av rundt 30 fluer som kravler rundt i hodebunnen på jakt etter en god plass. Straks den har landet brekker den av vingene sine og ser ut som en liten edderkopp. Den er steinhard og skal overleve skraping med klover, så eneste måten å fjerne den på er å ta tak i den med fingerneglene og trekke seg ut av håret.

Mitt forsvar er å dekke meg til det jeg kan og børste de av etter hvert. Men selv med buff over halve hodet, caps, vanter osv, klarer noen rakkare å finne veien inn til øregangen og hårfestet. Har forsøkt med myggmiddel, men det har ikke hatt noen effekt.

Under trening av bikkja i skogen blir det gjerne gåing gjennom tette kratt og under trær. Og det er akkurat der de sitter og venter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar