12. februar 2014

På tide å bytte ut anorakken

Nå har jeg ha stor glede av bomullsanorakker i alle år - og de seneste modellene fra Norrøna og Bergans med glidelås helt ned, såkalte Anojakker, har fungert bra. Skalljakker med membran blir for tett for meg vinterstid.  Det skal ikke noe til før jeg blir svett på ryggen og da er det lett å begynne å fryse.
100% bomull, perfekt til kaldt vintervær. Ikke så perfekt når det sludder om dagen og er kaldt om kvelden

Tettved bomull er rimelig vindtett og puster veldig bra. Det er nærme en perfekt kombinasjon. Men, den gamle "anojakken" min begynner å se såpass slitt ut og må stadig oftere impregneres for ikke å suge vann som en svamp i sludd, så den skal pensjoneres og jeg har sett meg om etter noe nytt.



Jeg kom over en interessant jakke fra Bergans som ble laget i anledning en ekspedisjon i Antarktis. Den er laget i tynn mikrofiber  og skal etter sigende puste bra, være robust, vindtett, vannavisende, og den skal tørke raskt. En jakke laget for tung aktivitet under kalde, tørre forhold. Nå er jakka kjøpt og vil bli testet utover vinteren.

Førsteinntrykket er at den er svært lett, litt romslig i størrelsen, bra lengde, litt lengre enn tradisjonelle fjellanorakker - og stoffet er ikke ulikt det du finner i teltduker. Sømmer er tapet/limt innvendig. God hette og behagelig strammesystem nederst på armene. Farge er jo en smakssak. Rødt og svart er helt greit og tradisjonelt. Skal vel uansett ikke sprade rundt i denne på afterski...

Produktspec hentet fra bergans.no



Denne jakken finnes også med i anbefalt utstyrsliste for antarktis-ekspedisjoner








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar