17. februar 2014

Mye vær i fjellet og utstyret fungerer bra

Sørvestlig kuling med nedbør gjør det friskt ute nå. Brøytemannskapene klarer ikke å holde fjellveien vår åpen og det er første gang vi har opplevd. Mye snø er det også, over 2 meter i snitt. Vedboden på 3 meter ligger godt begravet under snøen.


I dette snøværet får jeg testet den nye anorakken - og jeg må si at den fungerer bra. Lett, mer vindtett enn bomullsanorakken og den tørker kjapt. Puster nok litt dårligere enn bomullen, men det et vel prisen man må betale for vindtettheten. Det er gode luftemuligheter med lang glidelås underarmene. For ekstra lufting åpner jeg lommene eller trekker ned glidelåsen foran.



Jakka fungerer spesielt bra under tungt arbeid når det er sprengkaldt.

Som skibukse bruker jeg en Bergans Kalhovd med Dermizax membran og tynt for. Dette er en bukse jeg er godt fornøyd med til småviltjakt om høsten . Men etter at også ble levert i svart farge er dette blitt en helårsbukse. Problemet med membran i kuldegrader er ikke særlig merkbart når der gjelder bukse, synes jeg.

Jakka er bra vindtett, men når det blåser skikkelig er deg greit å ha et ekstra lag tynt ull under - i forhold til hva man er
vant til når man bruker en stivere ytterjakke.
Hele vedboden ligger begravet i snø - første gang vi opplever så mye snø på hytta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar