3. november 2013

En flott formiddag for tiurjakt



Igjen ble det en tur uten hagle, men det er ikke så farlig, det viktigste nå er å få gitt Ivo mest mulig erfaring i skogen. Han har jo gått glipp av en del etter å ha blitt holdt i bånd det meste av fjorårsesongen. Det har ikke blitt så mange situasjoner denne høsten heller, men nå begynner det å gå seg til. Han er i god form og går med skikkelig trøkk gjennom lange slipp.  Han fortsetter med å stå å vente på meg der han først får stand, for så å ta opp foten igjen når jeg kommer opp. Jeg har jo mistenkt at dette kan være litt for pinglete på en tiur som sprinter unna men det har fungert de to siste dagene. Kanskje det blir litt på samme måten som ved rapport, dvs at fuglen ikke benytter sjansen til å stikke av?

Denne formiddagen hadde vi 4 stander på tiur. 2 av gangene hørte jeg den lette mens Ivo sporet. Det endte i stand som han selv løste ut. Siden jeg var rimelig sikker på at det bare var en fugl og at den var fløyet, lot jeg han stå til han fant ut at det ikke lå noe der. I de to andre situasjonene trykket tiuren etter at han hadde fulgt etter dem en stund. Jeg har pt ikke lyst å be han reise skogsfugl når det er tett og kuppert fordi det gjerne går over i ettergang. Jeg har derfor beveget meg slik at jeg får opp fuglen og kan konsentrere meg om å holde Ivo rolig eller få satt han. På filmen fungerer dette bra, Ivo blir sittende når fuglen går, utreder på signal og fester ny spikerstand - denne gangen på setet...
Ikke noen perfekt situasjon fra a til å - men jeg er likevel fornøyd.

(Tiuren tar av på ca 4:01, rett til høyre og 10 meter bakenfor stor stein)

Noen flere videosnutter fra samme skogsturen med Ivo. Begynner å få dreisen på kameraet nå, dvs bedre oppløsning etter opplasting (selv om det faktisk varierer avhengig av hvilken maskin jeg filmene på etter publisering). Gjenstår bare å få med fuggeln. Går den på mer enn 10 meter synes den dårlig på dette vidvinkelkameraet:

1 kommentar:

  1. Flott Tommy nå har vi på plass Tiur hunden foran neste sesong :-) Når det gjelder at han venter der hvor han først tok stand, så er det slik "mine" gjør, resultatet av det tidligere i høst har vært at de Tiurene har stukket seg unna og letter på betryggende avstand når vi begynner å løpe etter på fot. Men selvfølgelig, det kan ha noe med at jeg ikke akkurat har vært rett i nærheten når de tok stand første gangen og at ventetiden har blitt litt i lengste laget for Tiuren.. Men veldig morsomt å se Tommy, og hadde jeg klart å stoppe Fia slik du stopper Ivo så hadde hun fått sin 1 AK skog nå.. :-) Men jeg gir ikke opp, prøver igjen til helgen..

    SvarSlett