28. juni 2016

Jeg trodde alle snille fugler lå og sov, men ble brutalt vekket av denne intense nattsangeren


Når tur-iveren tar overhånd er det bare å pakke sekken og komme seg ut så fort det byr seg en gleppe i tidsklemma. Denne helgen var det spådd varmt vært med mye nedbør, torden og lyn overalt sønnafor Trondheim. Da droppet vi fjelltur og tok turen inn i nærmarka vår i Follo. Etter 1 times gange fra bilen var vi fremme ved en av få åskammer i dette området - og rigget oss til med litt utsikt og oversikt over kveldssola. Klokken 03.15 ble jeg vekket av at en fugl bakset seg inn i treet over teltet - og satte igang med et spill - eller sang jeg aldri har hørt maken til: Det viste seg å være Natteravn.

Jeg måtte få hjelp av en fuglekjenner til å identifisere fuglen basert på min beskrivelse av lyden. Den var veldig høy og ligner ikke på noen annen fuglelyd jeg har hørt før. Spetakkelet varte i noen minutter før fuglen tok av og ble borte. Wikipedia sier at Natteravn er utbredt østover i verden men at den finnet på østlandet og litt av telemark. De færreste har sett denne sky fuglen - eller hørt den. Natteravnen kalles også kveldsknarr og det er et bra navn. For skal lyden beskrives så høres knarr! nærme ut.

Her kan du høre lyden jeg våknet av midt på natten, når jeg trodde alle snille fugler lå og sov:





---

Vi hadde ikke før droppet sekkene i lyngen før jeg kom på hvorfor jeg så sjelden er i skogen om sommeren. Knotten, myggen og hjortelusfluene. Det er egentlig ikke så stort problem for meg, jeg klarer meg fint med myggnett, men det er verre med bikkja som plages når det er så tett med insekter som det var på denne turen. Ikke kan jeg gjemme han i teltet heller, fordi det var 21 grader i skyggen og hetevarmt i teltet.

Men, men vi kom oss gjennom og det ble en fin tur tross alt, både for oss og bikkja.


Sekken er pakket, for anledningen er splitter nye Gabelstaver en del av utstyuret.


Junior er klar for tur som alltid

Kløven er lastet med ca 5 kg

På vei innover, først grusvei, så sti, så uten sti inn til området vi har blinket oss ut.


Blitt veldig glad i denne Aarnsekken med frontsekker. Der kan jeg bære mye og får lett tak i det uten å måtte ta av sekken.

En liten pause underveis. Det er veldig varmt i dag og vi må innom det lille som er av bekker underveis slik at Ivo får drukket.

Det gikk med mye medbrakt vann på denne turen. Vi måte rasjonere - og diskuterte om det kanskje er greit med en flaske med innebygget vannrenser likevel. 

To telt skal opp og det er heldigvis lett å finne plass. Akkurat her ble det nærme hverandre, men det fungerte bra.


Ny sovepose for anledningen: Mammut Sphere 3 sesonger. Ren luksus det der. 

Vi hadde med personlig nødpeilesendere for å teste. De kan motta og sende meldinger overlat i verden - det går via satellitt og ikke mobilnettet. Fiffig, og ikke minst en trygghet når man er langt fra folk og noe skulle skje.

Godt at denne lå i sekken: Myggmiddelbehandlet hodenett.

Det kom litt vind som holdt de verste knottsvermene unna en periode. Da er det bare å nyte livet :-)

Godt med en liten halvkald en når teltet er oppe.

Vi drakk mye vann på denne turen.

To blad Hillebergtelt: Soulo foran og Unna bak.

Vi tester noen nye typer med turmat. 
Vegetarisk risertt med frukt. Smakte ok, men jeg skulle gjerne hatt i mer krydder. Det tar jeg med neste gang.


Sånn går det når man ikke er langt nok unna en Telenormast, telefonen kimer.

Junior og Ivo, to gode turkompiser


Kvelden siger på og vi går i posene.
Vi våknet til regn ved 7 tiden men det løyet og da benyttet vi anledningen til å bråpakke og sette kursen hjemover. Akkurat i det vi tok sekkene på ryggen startet regnet.

Langhåret hund drar med seg utrolig mye kvist og kvast inn i teltet. Neste gang ligger det en enkelhundebørste eller kam i kløven. Vær du sikker.



Hjemme igjen og utstyret skal tørkes, vaskes og ryddes bort. Vi er slitne, bikkja er sliten og vi kan ikke ha det bedre. Takk for denne gang.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar