19. mai 2016

Den gamle hundekløven har vært brukt i 30 år. Vi tester en ny: Amundsen-kløven.

Vi har i grunnen vært fornøyd med kløven vi kjøpte til vår første hund, "Rocky" en gang på slutten av 80-tallet. Det er en enkel Kennel-kløv i grov Cordura. Den har vært med på turer vår, sommer og høst på 3 forskjellige hunder, men av samme rase. Nå suger den vann som en svamp og det er slitasjehull på veskene foran.

Da ser vi oss om etter noe nytt - og det er mye mer å velge mellom nå - enn for 30 år siden.




Det finnes nå som den gang, skreddersydde kløver. Problemet med det er at den gjerne blir skreddersydde til en hund, men siden skal brukes av andre hunder - flere generasjoner. Jeg velger nå en kløv med mange innstillingsmuligheter som gjør at den kan tilpasses og "skreddersys" flere ganger.

Kløven Amundsen er av norsk opprinnelse. Ved første øyekast ser den moderne ut. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til en bæreplate under buken som skal holde kløven på plass. Jo enklere jo bedre tenker jeg, og er redd for eventuelle gnagsår som kan oppstå på langturer.

For det er vel slik at på korte dagsturer fungerer alle kløver helt greit på stort sett alle hunder. Det er først på langturer over flere døgn og i all slags vær man ser om kløven gjør jobben på en god måte.

Det er også et vell av spenner og reimer og lommer. Litt overkill, kanskje - tenker jeg - men vi får se. Skal ikke mene for mye om denne før jeg har testet den gjennom sommeren.

Jeg har foreløpig bare stilt den inn til hunden og vært på en tur med last for å se hvordan den fungerer. En slags test før vi stiker avgårde på en skikkelig tur.

Og jeg ble imponert, faktisk. Kløven sitter som et skudd, den vrir seg langt mindre enn Kennelkløven, og det viktigste "Ivo" tok i mot den med åpne labber, og trivdes som vanlig med å ta bærejobben.




Kommer tilbake med en nærmere beskrivelse når vi har fått litt erfaring: Skal blant annet måle vekt og hvor mange liter den rommer. Svakt at ikke produsentene opplyser om det. Kløvens egenvekt er viktig når feks hunden skal bære 8 kg.


Den blå stroppen  har en ring som gjør at båndet ikke så lett drar løven sidelengs. 






Reflekser flere steder på kløven. Smart!











Gjør oppmerksom på at jeg eier SQOOP.no som selger turutstyr, mat og klær til solovandrere, turfamilier og jeger & hund. Kløven jeg nå tester har jeg tatt inn i butikken og kommer til å selge den hvis mine erfaringer er gode.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar