28. juli 2014

Nye, lette fjellsko - et langt steg videre fra M77


Jeg har jo hatt en tendens til å bli værende ved det som funger og vært fornøyd med det. Heldigvis slapp jeg taket i M77-støvlene fra militærtiden. Jeg brukte dem i mange år fordi jeg ikke visste bedre. Etter hvert oppdaget jeg at det fantes alternativer med bedre såle, isolasjon osv.  Jeg var innom flere typer Lundhags - også de høye i Okseblodfarge, samt flere Alfa Bever varianter.  Felles for alle disse er at de har vært i solid lær og nærmest uslitelige, blytunge når de først har blitt våte, tatt lang tid å tørke opp, og det må en vedlikeholdsøkt til hver dag når de er i bruk, innsmøring med alt fra bjørnefett til tjæreolje for å holde dem vanntette og smidige. Hadde jeg ikke prøvd noe nytt hadde jeg fortsatt trasket rundt i M77...


Mine prioriteringer for skovalg til jaktturer i myrer, kratt og steinurer anno 2014 er annerledes - fordi det nå finnes alternativer med andre egenskaper.

Nå er det viktigste at de sitter 100% godt på foten ved først prøving i butikken. Så kommer vekt, vanntetthet, vridningsstivhet, ankelstøtte, såle som ikke er glatt på våt stein og evnen til å tørke raskt.

For noen år siden gikk jeg over til lave fjellstøvler. Da sparte jeg mye vekt og det merkes godt etter en lang dag ute. Det må fortsatt være membran, selv om GoreTexen ryker en gang i sesong 2 - uansett hvilke støvler jeg har hatt.

Jeg har vært fornøyd med Scarpa Zero Gravity. Til tross for at de punkterte etter 3 måneder (tøff bruk) og corduraen på sidene ble riftet opp i første og beste steinura. De har vært gode på beina og blitt brukt mye gjennom hele våren, sommeren og høsten. Nå pensjoneres de og jeg ønsket meg et par nye. Men, modellen er utgått og jeg fikk servert arvtageren hos XXL: Scarpa Cyclone GTX.

På skoen til venstre har skinnkanten løsnet et par cm - der skoen bøyes.  

Slitasjehull etter første turen. Fikset med Aquasure. Ikke pent men det holdt.

Cyclone til venstre, Zero Gravity til høyre.

ZeroGravity ser kraftigere ut, og sålen er tykkere med mer beskyttelse foran.

Etter et par turer innser jeg at dette ikke er arvtageren; Sålen er mykere og skoen mindre vridningsstiv. Hadde jeg hatt med de gamle i butikken hadde jeg kjent forskjellen. På den annen side, kanskje sålen er stiv nok. Jeg får prøve disse gjennom høsten og se.

(29/7): Tok en tur innom butikken igjen og nå finner jeg en modell som heter Mustang GTX. Den er mer lik Zero Gravity enn modellen jeg kjøpte. Sålen er grovere og tykkere.  Får vurdere den når jeg må skifte fjellstøvler neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar