17. mars 2014

Treningstur på skarp skare

Ikke akkurat ideelt for en fuglehund i søk;  Nå og da brister skaren og hunden tråkker gjennom. Skarekanten er stedvis skarp og hard og gir lett skader på hundebeina. Det har vært mye mildvær på dagtid med nattefrost siste uke og dermed kommer skaren. I skogen er det noe bedre med fokksnø.

En annen utfordring med skarpt føre er at skiene eller trugene bråker veldig - så mye at fuggeln gjerne er lettere enn vanlig. Slik var det denne helgen. Vi fant både ryper, orrfugl og storfugl. Men vi fikk ikke én perfekt situasjon ut av det. Annet enn, som vanlig, noen fine naturopplevelser.



Pakket for treningstur
I fjellet var føret tøft for hundelabbene og vi hadde ikke gått mer en 10 minutter før jeg så noen bloddråper i snøen etter Ivo. Sjekker over labbene og ser at tredeputen som sitter ovenfor ulvekloa er skrapet opp slik at den blør. Jeg finner frem det jeg har av remedier og prøver med en selvklebende bandasje. Det sitter ganske bra og vi kan fortsette. Angret da på at jeg hadde vært så nøye med poteklippen før vi dro hjemmefra. Jeg klipte det kort helt opp til tredeputen. Det er jo korrekt i forhold til utstilling, så jeg gjorde det litt av gammel vane, men tenkte at det kunne være nyttig siden kondomdressen ikke dekker helt ned - i tilfelle vi skulle få kladdeføre. Antagelig et dumt valg, mulig lang pels ville beskyttet tredeputen. Har jo aldri hatt skade der før under samme forhold.

Klar som et egg
Nede i skogen fant vi til slutt en gammeltiur, som viste seg å være lite lysten på å ta til vingene. Den foretrakk å sprinte slalom mellom furulegger og småkoller i håp om å lure oss. Og den klarte jo det, dvs. Ivo hadde ferten av den og fulgte spor. Jeg stod i ro for å ikke støkke. Da Ivo slapp seg lengre ned i vind for å prøve å lokalisere den på nytt synes gamlefar det var nok og tok av 50 meter fra meg med Ivo omtrent 100 meter lenger unna på motsatt side.
Jeg fulgte baksporene dens fra oppfluktstedet - og fant at den hadde gått langt og vært innom en beitefuru og et parti av bekken der det var rennende vann.

Sår på øvre tredepute etter gjentatte gjennomslag
Det går hardt ut over potesokkene. Forbruksvare dette.


Uvanlig mye vind i år. 
Ferske rypespor. Vi fant fuglen men den ville ikke trykke.
Helgens dose av ekstremvind. "Kyrre" kom og feide all fokksnø unna.
Endelig litt skikkelig vinterstemning. Her pauser vi nede i en dal der det var vindstille.
Litt bedre forhold i skogen.
Rypespor
Lunsj på Cruxen. Denne egopanna fungerer den. Bare man er ego.
Spor etter gamlefar. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar