25. mars 2014

Ny, lett tursekk - Fjällreven Friluft 55 liter

Vel, lett og lett og ny og ny fru Blom.  Den veier 1,42 kg og det er vel dobbelt så mye som den kunne ha veid. Men, vi har flere sekker i denne serien fra Fjellreven som vi er godt fornøyde med. Jeg bruker 35 literen på jakt (Forest med rypenett) og sønnen vår den sivile utgaven i sort.
Den største fordelen med disse er luftingen i ryggen. Det er befriende luftig på varme sommerdager og ellers i jakta når oppoverbakkene blir lange og jeg blir varm på ryggen.


Ellers er denne sekken ok på ryggen, men ikke så god til meg som 35-literen som sitter som støpt. OK detaljer med flaskelommer og tørkelomme i stretchmaterialer som finner tilbake til formen etter å ha blitt sperret ut i bruk. Lommene på hoftebeltet er litt små etter min smak. Skulle gjerne hatt dem bredere slik at det ble bedre plass til kamera og telefon.

Friluft 55 har også gjort det bra i noen tester, og mindre bra i forhold til feks Osprey 58 Exos.

Klikk for større


Denne 55-literen skal erstatte 110-literen min, Bergans Alpinist. Det vil si at jeg får mindre plass og må halvere vekten på det som skal med på turene. Det har vist seg å funke bra, men jeg har måttet bytte ut soveposen, teltet, liggeunderlaget og kjøkkenutstyret med lettere og mindre volumiøse varianter. Kommer lett ned i 12 kg inkl mat - og gjerne 10 kg hvis jeg anstrenger meg litt. Blir sekken tyngre synes jeg at den begynner å bli baktung og ikke så behagelig å bære. Da blir skulderstropper og hoftebeltet en smule pinglete. Har riktignok ikke testet den på langtur med noe særlig mer enn 10-12 kg, og har ikke tenkt å gjøre det heller.  Men dette er jo veldig individuelt. Jeg testet sekken i butikken, lastet den full med tunge ting, gikk litt rundt og så teit ut og ble overbevist om at den fortjente å bli min nye tursekk.

Jeg har hatt sekken i ett års tid nå og brukt den både sommer og vinter og er så langt godt fornøyd.

En film om sekken som ligger på Fjellrevens hjemmesider:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar