23. desember 2013

Test av treningsklokke: Suunto Ambit

Suunto Ambit

Da jeg kjøpte denne klokka for snart ett år siden, var det noe av det beste man kunne få tak i av pulsklokke med innebygget GPS. Reklamen var overbevisende - denne klokka kunne brukes til veldig mye, og i hvert fall mer enn nok til aktiviteter jeg holder på med.

Klokka har vært i bruk på aktiviteter 4-5 dager i uken. Jeg har logget innebandy, gåturer med sekk, skiturer, trugeturer, svømming, styrketrening, fotballtrening, løping og terrengsykling.



Klokka er robust, kjapp å lade, lenge mellom hver lading, og den er overraskende OK å ha på håndleddet. På bilder ser den stor og klumpet ut, men jeg benytter den som dagligklokke, den er lettere enn andre klokker jeg har hatt. Men, ikke alt har vært like bra med denne.

Ville GPSutslag på fjelltur
For det første, GPSen som skal logge turene virker til og fra. Ok på kortere løpeturer, men på lengre gåturer i fjellet er den ikke til å stole på.  Satelittmottaket faller ut og i sin søken etter signaler logger klokka utslag i et par tusen km/t ett par mil i mange retninger. Forestill deg hva det betyr for loggen og statistikken når slike turer legges inn i samleloggen når du kommer hjem. Det blir helt verdiløst, spesielt fordi man ikke kan redigere bort slike feil. Hele turen må slettes for å ikke ødelegge samleloggen. "Kalibrer kompasset før hver tur", foreslår Suuntos supportteam. Det er tungvint, men jeg har forsøkt det, og det løser ikke problemet.

Det er også en del andre ting som er dårlig. Feks. aktiviteten innebandy, her logges endringer i høyde (!) og fart/avstand måles ved hjelp av armbevegelser - og de målingene er helt på jordet og ødelegger dermed samleloggen.   Sunntos supportteam sier jeg skal døpe om en annen sport som ikke har høydemåling og denne type fart-/distansemåling til "Innebandy". Det har jeg gjort, men det endres bare lokalt. I samleloggen min på nettisiden til Suunto fremkommer fortsatt den opprinnelige aktiviteten.

Pulsmåleren virker heller ikke spesielt bra - etter siste oppdatering av programvare skal det mye til før pulsbeltet sender signaler til klokka. Det må MYE fuktighet til på sensorene. Det kan bety at de første 10 minuttene av en treningsøkt ikke blir målt skikkelig.

Gul tekst på hvit bunn - irriterende designbrøler 
som burde vært rettet. Her er det antall pulsslag som
blir uleselig. Aktiviteten er innebandy, som har gul
temafarge. Kan selvfølgelig døpe om en annen mer lesbar
aktivitet. Men aktiviteten logges da fortsatt som den jeg 
endret fra, og ikke innebandy.
Så er det designet på hjemmesiden der dataene legges inn.  Movescount.com.  Den var veldig bra inntil akkurat da jeg kjøpte klokka, så bestemte Suunto seg for å gjøre om designet - dvs de gjorde om fra hvit bunn til sort bunnfarge. Det var en katastofe for mange av funksjonene fordi lesbarheten forsvant. Et eksempel er tall og grafer i lysegult - på hvit bunn.

Jeg har kontaktet Suunto etter hvert som feilene ble oppdaget - og tilbakemeldingene er hyggelige men det skjer ikke noe: "Takk for din tilbakemelding, vi skal gi den videre til teamet som jobber med dette…"



Konklusjon:
Dette er et halvferdig produkt, sett i forhold til hva reklamen lover.  Andre vil kanskje mene at klokka er god nok til sitt bruk, og kan man leve med at GPSen nå og da går bananas på lengre turer (det gjør vel egentlig alle GPSer uten at man merker det) så er det vel et OK valg. Jeg ville heller satset på en mobilapp for GPSlogging av turer og en enkel pulsklokke til trening. Inntil det dukker opp noe bedre.

(22/9-14) Andre opplever også problemer med GPSen - sakset fra Suunto forum på FB:


1 kommentar:

  1. Pulsbeltet tok kvelden etter 9 måneder. Fikk kjapt nytt belte fra Suunto, og nå logges pulsen helt ok.

    SvarSlett