31. august 2011

Bajas skade værre enn antatt

29/8 - Tredje jaktdag startet bra med mye rype og mange fine fuglearbeider i fjellet på Bajas. Jeg gikk med valpen Ivo festet til sekken og satte han fra meg ved hver situasjon slik at han kunne se hva som foregikk. Og vi gikk fra situasjon til situasjon på vei nedover mot bilen. Nesten for godt til å være sant... Så ser jeg plutselig at Bajas halter litt, men han rekker to stander til før jeg ser at høyre bakpote bare henger og slenger. Han setter ikke foten riktig ned. Jeg undersøker beinet men finner ikke noe unormalt og han ynker seg ikke når jeg vrir og vrenger på beinet. Jeg går da raskeste veien ned til bilen - og i bilen oppdager jeg et rift over kneet som må sys.  Det blir sydd i hytta. Det skulle vise seg å være en meget sjelden skade som er vanskelig å fikse - spesielt på en eldre hund.

Utviklingen oppdateres under kommentarer.

7 kommentarer:

  1. 29/8 ca kl 15 - skaden oppdaget i fjellet

    30/8 Veterinærbesøk Hede, Sverige: Såret OK, kunne ikke finne noe annet feil. Fikk smertestillende og antibiotikakur.vteriunæren syns det var litt rart at han haltet såpass mye, og mistenkte at det var bettennelse i seneskjede ol. Ber om fullstendig ro i 14 dager.

    SvarSlett
  2. 5/9 veterinærbesøk Ski: Jeg synes han halter for mye og tar en tur til veterinæren for sikkerhets skyld. Der tar vi bilder og konstanterer at kneskålen ikke står på rett sted. Det mistenkes røket ligament under kneet - og jeg får time hos annen dyreklinikk med MR samme dag.

    SvarSlett
  3. 5/9 veterinærbesøk, Moss: Det bekreftes at ligamentet er røket helt eller delvis og han legges inn for MR tidlig dagen etter, samt operasjon. Der borres det hulll i kneskål og leggbein som holdes sammen med ståltråd i 8 tall som forsterkning for skjøten som sys i ligamentet. Dette er som å sy sammen en seig, bred strikk. Fordi det gikk noen dager fra skaden skjedde til operasjon har lårmuskelen trukket seg sammen og dratt skålen oppover. Da blir spennet ekstra hardt på skjøten som sys. Operasjonen gikk bra og veterinæren er fornøyd. Vi snakker om enkel operasjon men komplisert rehabilitering og en 60% sjanse for atr dette blir vellykket.

    SvarSlett
  4. 8/9 veterinær Moss: Henter han hjem etter 2 dager. Diger stiv bandasje over hele høyre bein og over rygg. Må delvis bæres. Fungerer dårlig.

    SvarSlett
  5. 9/9 veterinær Moss: Ber om ny vurdering av bandasjering, og mesteparten fjernes. Tilbake er avstivet bein helt opp til skrittet. Mye bedre, han kan i det minste hinke seg frem selv. Men, ved noen anledninger sklir beinet under han over til motsatt side. Han får da vondt og kommer seg ikke opp for egen maskin. Det betyr at jeg må sove i nærheten av han om natten. Har også kjøpt 35 cm skjerm for å hindre han i å sleike på såret. 25 cm jeg fikk hos vet var for liten.

    SvarSlett
  6. 14/9 veterinær Moss: Tar av bandasjer, veterinæren sier han er fornøyd. Snakker om 1 måned med ståltrad inne før den fjernes igjen og den virkelige teste på om dette holder kommer.

    SvarSlett
  7. 20/9 veterinærbesøk Moss: Skulle fjerne sting, men såret er betent og vi må på med antibiotikakur nr 3. Jeg syns han har litt for store smerter til daglig, men veterinæren mener det vil bli bedre - og at det kanskje skyldes betennelsen i såret. Er han ikke allment bedre i løpet av uken skal vi ta nye bilder for å se om noe ligger galt i kneet. Ellers snakker vi om at han bør gå med ståltraåden lengst mulig for å øke sjansen for at skjøten holder. Tidfester det til 2 måneder. Jeg vurderer dette løpende mot i hvilken grad han har smerter. Vi er i en gråsone allerede - men veterinæren er optimist og mener Bajas vil få mindre vondt utover nå.

    SvarSlett