30. oktober 2017

Oktoberjakt med høye kneløft. Fin trening, dårlig jakt.





Det er ikke alle turer som er topp. Nå ble ikke denne direkte bånn heller, men ikke så veldig langt unna. Sekken var pakket klar for 3 helger siden, men på grunn av jobb og vær ble det ikke anledning før denne helgen. Jeg reiste oppover lørdag morgen og planen var å jakte ryper i fjellet lørdag og søndag før jeg kjørte tilbake til byen mandag morgen.

Været var spådd å bli bra, selv om det var meldt mye vind.





Det skulle vise seg at vinden var såpass hissig at vi ble presset ned i skogen der det var lunere. Problemet der var at det var MYE snø. Mye mer enn man skulle tro. I nordhellingene lå det opp til 20 cm i søkkene, og nattefrist sidste dager hadde laget et skarelag som akkurat ikke bar meg eller bikkja. Og det er det tungt å gå i, det vet den som har prøvd. Du detter gjennom, men ikke før du har prøvd litt - for hvert eneste skrittt...

Ski eller truger hade fungert fint, men vinterutstyret ligger pakket ned hjemme. Jeg hadde ikke trodd vinteren var kommet så langt i Nedre Hallingdal. Og det hadde den egentlig ikke heller, for nedenfor 600 meter var det fint å gå i skogen, men akkurat der jeg var, på rundt 850 moh var det snørikt allerede.

Hadde det gått fugl nærheten ville jeg ikke hørt den uansett på grunn av vinden - selv nede i skogen - og Ivo søkte ikke lenger ut enn av jeg kunne fanget fuggeln med håv hade han funnet noe. Han ble veldig preget av det tunge føret, og jeg mistenkte at han hadde skåret opp en av potene. Det dukket stadig opp blod i sporene. Jeg undersøkte han så godt det lot seg gjøre men fant ikke noe sår. Det var likevel dråpen som fikk meg til å snu nesa hjemover. Det skulle bare ikke lykkes denne gangen.

Vel, det ble da tross alt en fin tur - selv om det ikke ble fugl. Bikkja var godt tlfreds og etter noen timers hvile, vanket det mye godt mat før han vrengte seg over på ryggen i kurven og satte i gang å drømme. Det er da du hører at du har en gordonsetter i huset. De drømmer høylytt på sin helt spesielle måte, og det er lett å skjønne om de er på drømmejakt, eller om det er drømmeslåssing med nabokatten.

Og jeg drømmer også.
Jeg drømmer om at neste jakttur skal bli hakket bedre.



Skulle hatt med skia ja. 

Skummelt på denne tiden av året. Isen har så vidt lagt seg og bikkja kan finne på å ta seg en tur utpå. Jeg må derfor følge med ekstra godt og styrer gjerne unna der jeg vet det er vann eller større elver. 

Snøen ble dypere og dypere jo lenger ned i skogen vi kom.





Noen synes det er en god ide å rige til bålplasser med kokkeleringsutstyr. Da slipper man å bære det frem hver gang man er der. For meg er dette helt feil. 

Tilbake på hytta. Ikke utslitt i det hele tatt - men en fin økt - tross alt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar