29. august 2016

Klar for fuglejakt. Veldig klar.




3. uke i august, det skjer det samme hvert eneste år: Sommeren er i ferd med å slippe taket, det er litt kaldere vind og kalenderen minner om at båndtvangen opphører. Og det betyr en eneste ting: Vi pakker sekken og stikker til skogs, eller som denne helgen, til fjells. For å taksere jaktterreng og få en forsmak på hva som venter utover høsten. Iveren tok overhånd lørdag og det ble 11 timers trasking over stokk og stein, fururabber og blautmyrer. Fugl fant vi også:





Var fremme i hytta sent og det ble så vidt tid til litt pakking for ole lukkøye tok over.

Sjelden på tur uten noe nytt i sekken. Denne gangen tok jeg med et sett kokeutstyr fra GSI med vindskjerm.


Hundepeilen er ladet og vi er klare for et slipp.

Fornøyd og like spent som Ivo :-)

Stavene er fast inventar på de fleste turene i fjellet nå. Bruker dem ikke hele tiden, mest i brattene eller over blautmyrer eller bekker.

Flott terreng dette. Her er det mulig å bli en stund.

Ivo i farta

Jaktkoia nede i skogen. Der har vi tilbragt mange gode jaktdager. Bekken sildrer rett utenfor og med døra åpen er det fullt mulig å sovne i løpet av et halvminuttt etter at hodet treffer puta...

Moro å være fuglehund her

Dagens 4. stand på rype. Godt at den var i skyggen, for det var varmt denne dagen, og det tok meg flere minutter å komme opp i situasjonen. Her satt det 1 voksen fugl og 4 kyllinger som var små til å være på denne tiden. Jeg fik filmet det hele, men kameraet hang seg opp (minnebrikken) så opptaket ble ikke noe av.  Men, men - rart med det - man glemmer aldri disse situasjonene

Heldige er vi som bare kan hente iskaldt drikkevann rett fra bekken 

For noen år siden skaffet jeg meg en billig gapahuk som lignet litt på denne. Jeg hadde den med på en jakt, men den var for tung. Nå som jeg først har dette flotte Hillebergteltet tar jeg med ytterduken på treningsturer også. Det veier ikke mye, er lett å sette opp - og pausene blir mye bedre, faktisk. 

"Bare sol" meldte YR skråsikkert denne dagen. Jammen sa jeg smør. Bygene feide gjennom dalen, bare noen kilometer unna oss.


Fikk testet den nye gassen til Coleman også, og den var grei nok den. Vannet kokte som det skulle. Er spent på den nye vintergassen som lanseres denne vinteren. Skal takle ned til 27 grader.

GSI dualist kjelesett inneholder 2 stk boller, 2 stk skjeer, en oppvaskbalje og en kjele med lokk. Fungerte fint sammen med vindskjermen som er ekstrautstyr til denne.
Sitrende stand. Vi nyter øyeblikket noen ekstra laange sekunder - og utløser det hele med en JA-kommando.

Her klarte jeg å kløne det til. Ivo hadde stand noen hundre meter unna. Jeg visste omtrent hvor han sto men kunne ikke se han. Uforsiktig som jeg var gikk jeg inn i standen fra losiden, det vil si at jeg fikk fuglene mellom meg og Ivo. Dermed ble det jeg som tråkket opp rypene på dette bildet. Ivo gikk etter 20 meter før han satte seg. Noen sekunder senere letter det to ryper til. Filmen under viser denne situasjonen.





Her gikk alt så mye bedre 




















------

Jeg gjør oppmerksom på at jeg eier SQOOP.no som selger turutstyr, turklær og turmat

Jeg bruker og tester produkter jeg selger - og mye av det du ser av utstyr og klær på bildene i bloggen ting du kan få kjøpt i butikken.  Har du spørsmål så ta gjerne kontakt med meg på 913 50 244. Vil du registrere deg for nyhetsbrev og rabattkoder kan du gjøre det her.

Jaktdress: Fjällräven Lappland Hybrid
Vindtett lue:  Fjällräven Singi Field Cap
Sekk: Aarn 61 liter (med Sport frontsekker)
Varmedekken: NonStop

Telt/gapahuk: Hilleberg Unna 1+
Kjelesett: GSI Dualist
Terrengstaver: Gabel Mont Blanc
Drikkeflaske: Nalgene 1 liter vid 

Hundefløyte: Acme Torpedo
Høselvern: (mot høy hundefløyte) Surefire Ep4
Drikkekopp med kaffepresse:  GSI pendlerkopp med presskanne




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar