18. mars 2015

Sjøørettbonanza noen mil unna - må jo prøves


Jeg har flere bekjente som benytter hver ledige stund til å jakte på sjø-ørretten, nærmest året rundt. Og siden bestanden har tatt seg voldsomt opp de siste årene er det mange som har fått øynene opp for dette fisket. For meg, som stort sett sverger til ørrettfiske, ble det for fristende å ikke teste ut sjørrettfiske. Spesielt når vi har noen av landets beste plasser et par mil unna.

Nå var jeg heldig og hadde med en kompis som kjente noen lokalkjente som tok oss med til gromplassene i østfold. Turen var planlagt for en stund siden, og avlysning var ikke noe tema, selv om været ble alt annet enn perfekt for denne type fiske. Det vil si det var vinden som var problemet. Det blåste hatter og høy - rett sørfra - og for den som skulle prøve seg med fluestang ble det litt av en fight for å få snøret ut.

Nå ble det ikke noe fisk på oss, bare ett skikkelig napp. Men vi lærte mye av de som kan dette, om utstyr, fluevalg, fiskeplasser og teknikker. Kjenner at det gav mersmak. Det blir garantert en tur til - eller to - i løpet av sommeren.






Vi beveget oss nedover kysten fra Lervik til Hvaler og svenskegrensa. Her er det mange fine bukter og viker med utløp av små bekker. Sjørretten er aldri veldig langt unna der den kommer fra. Sier de som kan mye mer om dette enn meg.
Jeg brukte en ganske stor flue, rekeimitasjon. Ble fortalt at det kan funke bra på denne tiden. Senere, etter påske bør etterligninger av børstemark prøves. Sies det. Du som leser dette og kan mye om sjørretfiske, kom gjerne med noen tips i kommentarfeltet under.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar