23. januar 2009

Fantastisk toppjakt - fulltreff på første forsøk



Første forsøk på toppjakt. Etter 30 minutters gange fra bilen. Vi hadde ikke kommet skikkelig i gang eller blitt svett i luggen - da får jeg plutselig øye på en tiur i topp bare 100 meter unna. Vi var for nærme og kunne bli oppdaget når som helst. Vi tverrvendte forsiktig subbet saakte tilbake i samme spor og skled ned i et søkk. Der fant vi både skjul og støtte.




Perfekt situasjon. Det blåste en del og tiuren oppdaget oss aldri. Jeg fant tiuren i siktet og trakk forsiktig av. Den kastet seg brått ned til venstra og det hang igjen en sky av fjær. Samtidig lettet det minst en tiur til som satt på grenen under. Jeg gikk frem for å finne fuglen, men den var søkk borte. Vi måtte søke mer systmatisk og fant den igjen et par hunde meter bakenfor treet. Når jaktkompisen min bøyde seg ned for å ta den opp, dro den avgårde igjen!

Deretter ble det et langt søk før vi fant den igjen ytterligere noen 100 meter inne i tettskogen. Da vi nærmet oss tok den av en gang til! Etter dette sleit vi fælt og holdt på å gi opp, men heldigvis så vi noe som stakk opp av snøen rett før vi vendte nesa hjemover. Vi nærmet oss fuglen fra hver vår side og det måtte faktisk et stavslag til for å få tak i den. Denne var åpenbart ikke veldig skadet. Jeg fant aldri noe kulehull inn eller ut, selv etter at jeg gjorde opp fuglen før en middag senere på året.


Fersk toppjaktjeger - med en god porsjon flaks og mye nytt utstyr (6,5x55)

Kalde pauser

Her landet den første gangen

Ingenting er bedre enn å finne igjen fuglen etter et langt ettersøk





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar