13. september 2012

To første jaktdager i Norge




Det var så tett tåke at det ikke var noen vits å gå ut :-( Og den lå i hele jakttterrenget fra bygda og opp over de høyeste toppene. Det ble noen lange timer i hytta. Tirsdag kveld lettet den endelig og det var mulig å få seg en tur på et par timer. Vi gikk rett under tåkelaget som tidvist falt ned igjen. Det gjorde nok fugle veldig var, men vi fant da et lite rypekull og et orrfuglkull i løpet av en times slipp. Rypene trykket ikke - de støkket vi på 50 meter. Orrfuglen trykket faktisk bra men dessverre støkket jeg dem selv rett før jeg hadde tenkt til å slippe Ivo på. Så fikk vi da endelig en hel jaktdag på onsdag med flott vær. Gikk sammen med jaktkompis Jon Erik som også har en GS unghund. Hadde fin stand med reis og delvis RIOS (15 meter etter) på rypekull. En time senere stand i tett skog på orrhane som jeg støkket når jeg nærmet meg. Mot slutten av dagen  fant vi igjen ryper ikke langt unna der vi var på morgenen.

Enten var det fler i samme kull eller så har de vi hadde oppe tidligere returnert.  Ivo står, avanserer, står igjen. Virket som løpende fugl. Så går fuglen når jeg nærmer meg og jeg feller den. Fokuset på bikkja ødelegges ved felling og jeg se ikke hvor han er i de viktige sekundene etter at fuglen går. Ser han da i kjerret hvor fuglene gikk opp, han "utreder" rundt i høy fart og jeg får satt han på fløyta.
Det skrives mye om at det er rekorddårlig rypeår over hele landet. I vårt terreng er det et dårlig år, men ingen katastrofe. Det finnes stamfugl på det vanlige plassene, men det er ikke mer enn 1 eller 2 rypekylling i hver kull. Kyllingene er normalt store. Det er mer skogsfugl, men samme her: Få kull og små kull. 
Dette blir ikke året da fryseren fylles. Jeg har skutt ei rype og har som mål å felle en skogsfugl for bikkja. Det får holde.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar